Mindfulness

MenteLlenaMentePlena

Conscients del moment de canvis constants hem apostat per començar amb la pràctica del Mindfulness des de P3 a 4t d’ESO. El Mindfulness afavoreix la millora de la concentració, la calma de la ment i centrar el focus del que s’està fent.
Per cada grup-classe es té present les característiques i necessitats pròpies de l’edat i cada dia després del pati i al migdia realitza una pràctica.

Creiem que el Mindfulness és l’eina que pot ajudar a sustentar el nostre projecte educatiu. És l’eina que ens permet ser conscients d’allò que sentim, l’eina que ens permet seguir treballant amb la consciència i la regulació emocional. No es tracta de deixar la ment en blanc, renunciar a les nostres emocions, rebutjar el dolor o aïllar-se sinó que consisteix a estar present de manera conscient, a comprendre el que passa ara tot adoptant una actitud oberta i benvolent sense jutjar-se.

Els beneficis del Mindfulness són molts, entre ells volem destacar:

  • Aprenem a afrontar emocions que ens resulten incòmodes
  • Aprenem a reconèixer les nostres emocions (les observem a diari)
  • Aprenen a relaxar-nos quan ens sentim tensos i això comporta menys dolors musculars
  • Aprenem a viure positivament els canvis
  • En centrem en allò realment important
  • Exercitem el cervell, envellim menys
  • Som persones més felices
  • Major capacitat per fer coses i mantenir atenció per realitzar una tasca
  • Millor coneixement intern
  • Millors relacions interpersonals

Les pràctiques que poden realitzar-se són diverses. Compartim amb vosaltres unes quantes. Aquestes també les podreu trobar a l’article “Mindfulness per a nens i adolescents: els beneficis de la meditació″ de la publicació Faros de Sant Joan de Deu:

1.       Escoltar la campana. Una manera fàcil perquè els nens practiquin l’atenció plena és centrar-se en prestar atenció al que poden sentir. Podeu utilitzar un bol, una campana, un conjunt de campanes o una aplicació de telèfon que tingui sons. Deixa que el teu fill es concentri en el so fins que ja no el pugui sentir (que sol ser de 30 segons a un minut).

2.       La pràctica de la respiració amb un company. Per als nens petits, una instrucció com “prestar atenció a la respiració″ pot ser difícil de seguir. Una opció és que cada nen agafi un animal de peluix, i després s’estiri amb el seu peluix al ventre. Centrarà la seva atenció en l’ascens i caiguda de l’animal de peluix a mesura que inhala i exhala.

3.       Passejar. Doneu un passeig a través del vostre barri fixant-vos en les coses que no heu vist abans. Destineu un minut del passeig a estar completament en silenci i simplement prestar atenció a tots els sons que podem escoltar.

4.       Establir una pràctica d’agraïment. La gratitud és un component fonamental de l’atenció, ensenyar als nostres fills a apreciar l’abundància en les seves vides, en lloc de centrar-se en totes les joguines i llaminadures que ells anhelen.

5.       Comproveu el seu informe del temps personal. Quedant-se quiets com una granota, animeu-los a “invocar l’informe meteorològic que millor descriu els seus sentiments en aquell moment.” Assolellat, plujós, tempestuós, tranquil, amb molt de vent, un tsunami? Aquesta activitat permet als nens observar el seu estat actual sense necessitat d’identificar-se massa amb les seves emocions. No poden canviar el clima exterior, i no poden canviar les seves  emocions o sentiments, però poden canviar la forma com es relacionen amb ells. Els nens poden reconèixer: “No sóc l’aiguat, però noto que està plovent. No sóc un poruc, però m’adono que de vegades tinc aquesta gran sensació de por en algun lloc prop del coll.”

6.       La pràctica conscient de menjar. L’exercici de menjar conscientment una pansa o un tros de xocolata és un aliment bàsic de l’educació de l’atenció, i és una gran activitat per als nens.