Federació de Cooperatives d’Ensenyament

Federació de Cooperatives d’Ensenyament de Catalunya

La FeCEC representa un model d’escola laica, plural, activa, humanista i integrada en els valors d’una societat catalana, i que aprèn a participar voluntàriament i de forma democràtica donant gran rellevància al treball en comú. Els membres de la Federació es qüestionen constantment el procés educatiu i prenen les decisions conjuntament. També posen en comú el resultat de les tasques individuals i col·lectives, amb comunicació i diàleg.

La Federació agrupa a 39 escoles cooperatives, que apleguen 6.000 socis cooperativistes i 1.800 treballadors que eduquen a 16.000 alumnes, d’entre les quals hi ha Nou Patufet.

 

Els principis de l’escola cooperativa

Els centres d’ensenyament cooperatius des dels seus orígens sempre han fet aportacions per promoure la qualitat pedagògica a Catalunya. En els darrers temps, han succeït múltiples debats, iniciatives, que han fet aflorar la necessitat de renovació de les metodologies per garantir un ensenyament de qualitat. Les escoles cooperatives no hem defugit aquests debats, en els quals participem activament; al contrari, ens han refermat la nostra convicció: l’escola cooperativa de Catalunya és una part fonamental d’aquesta revolució educativa.

Perquè l’escola cooperativa la fan les persones que comparteixen un projecte en comú, l’ensenyament. Els cooperativistes són mares, pares, mestres i personal no docent, amb sentit crític que s’impliquen per millorar permanentment, no només tot allò vinculat amb els alumnes, sinó també tota la comunitat.

Ara és hora de donar un pas endavant i posar de manifest que els nostres principis constitutius, socials i educatius són bàsics per continuar contribuint i oferint un ensenyament de qualitat a Catalunya. L’Escola Cooperativa representa el model d’escola laica, plural, solidària, activa, innovadora i participativa arrelada al territori, que aprèn a participar i compartir de forma democràtica i que dona gran rellevància al treball en xarxa. Aquest model d’escola té com a eix comú ser cooperativa. Aquest fet impregna tota la seva forma de ser:

1. L’escola cooperativa té el compromís de fer realitat la missió de la cooperativa: educar joves i infants en els valors cooperatius. Mestres, personal no docent, pares i mares treballen corresponsablement per assolir els reptes del projecte educatiu

2. L’escola cooperativa té com a objectiu dotar l’alumnat de les eines per construir un projecte de vida propi, perquè en el futur esdevinguin ciutadans i ciutadanes crítics, socialment responsables, democràtics i participatius

3. L’escola cooperativa té vocació social. Treballa per  construir una societat millor amb valors d’igualtat, equitat, honestedat, transparència, solidaritat, responsabilitat, integració i transformació social, oferint un servei públic-cooperatiu i un ensenyament de qualitat

  • 4.
  • L’escola cooperativa és una escola oberta a tothom, sense filtres, inclusiva, on la participació, la cooperació i la solidaritat formen part de la nostra identitat.

5. L’escola cooperativa és dinàmica i transformadora. La seva organització interna flexible facilita l’adaptació i renovació constant en el marc d’una societat en canvi permanent.

6. L’escola cooperativa és innovadora. Entenem que innovar significa canviar les coses per fer-les millor. Les escoles cooperatives innoven en tots els àmbits pensant en les persones.

7. A les escoles cooperatives, la implicació en els projectes, la creativitat, l’ús de les tecnologies, l’emprenedoria i tots els valors del cooperativisme són mitjans per desenvolupar les millors pràctiques educatives, per fer créixer el coneixement i l’aprenentatge personalitzat dels alumnes.

8. L’escola cooperativa treballa en xarxa. La proximitat amb les famílies, la vinculació amb el barri, el poble o ciutat són una realitat amb la vocació de construir una comunitat participativa.

9. A l’escola cooperativa, l’autogestió, l’autonomia i la independència són claus per mantenir la llibertat i garantir les fites i objectius que es marca la cooperativa tant en el model educatiu com en la gestió empresarial.

10. Tots aquests elements permeten que l’Escola cooperativa sigui “una escola per a tothom, l’escola de cadascú”.