Altres projectes i activitats

altres-projectes-i-activitats-eso (1)

Altres projectes i activitats a ESO

- Amor, estima i passió pel territori
El projecte Amor, estima i passió pel territori, elaborat entre Nou Patufet i el Centre Excursionista de Catalunya iniciat el curs 18-19, ha confirmat que l’aprenentatge no ha de circumscriure’s a l’edifici-escola sinó que pot donar-se en contextos i entorns diversos.
Ens agrada pensar en activitats de descoberta del territori que no siguin només de lleure, sinó que permetin connectar els infants amb el seu entorn proper però molt llunyà per alguns, mitjançant eines pròpies de l’educació que responguin als seus interessos i a les seves motivacions.
Hem après que l’educació física cal que surti del gimnàs, i que la contemplació no és l’única estratègia d’aprenentatge possible, sinó que la manera com s’ocupa i s’habita el territori és també font de saber.
Creem les condicions necessàries per a que els infants s’adonin, per sí mateixos, que l’estima pel territori no és quelcom sentimental sinó que té a veure amb el coneixement profund dels llocs on dus a terme la teva activitat vital.
Un dels objectius que més ens engresca és que l’alumnat es pugui fer una idea global de com és el territori del seu país. Sense anar més lluny, a l’ESO, visiten i treballen al naixement del Ter (Ulldeter, 4t ESO) i coneixen la desembocadura del Ter (Pals, 3r d’ESO). És un bon exemple d’entendre la geografia i les particularitats del territori propi.
Pensem que si els infants i joves, coneixen i aprenen sobre el territori, l’estimaran i allò que estimes ho cuides i et dóna sentiment de pertinença.

- Escola de Rock
Al Nou Patufet vam incorporar els concerts en directe a l’escola l’any 2018 i des de llavors, un cop al trimestre, hem tingut artistes de la talla de Joan Colomo, Ferran Palau, Alma de Boquerón, Jordi Lanuza, Za!, Anna Andreu, Gigi Ros, Meritxell Nedderman… que han portat les seves propostes musicals a l’escola, actuant en viu davant el nostre alumnat.
En aquests concerts els infants i els joves interactuen amb els músics, els fan preguntes, ballen les seves cançons amb coreografies assajades prèviament, o els canten versions amb la lletra canviada. Aquesta participació fa que el concert esdevingui una situació pedagògica que va més enllà de la simple audició i promou un aprenentatge musical complet, global, fent viure la música des de la vessant més emocionant del contacte directe amb l’artista.
A l’alumnat d’ESO se li proposa preparar preguntes per a fer-li a l’artista. A més, en alguns casos, creen lletres que després seran musicades per l’artista en qüestió.

- Constrel·lacions
El curs 18/19, l’escola va engegar el Projecte ConsteL·lacions, pensat per a crear una sèrie a Youtube (Constel·lacions) que gira entorn a l’experiència d’un grup d’alumnes d’ESO. Cada curs crea un capítol 3r d’ESO. El projecte permet treballar tots els àmbits que una producció audiovisual ha de tenir en compte: interpretació, direcció, producció, màrqueting, direcció artística, guió…
A aquest enllaç podreu visualitzar els episodis creats fins avui.

- Escoles més sostenibles
Des d’Escoles més sostenibles es segueix treballant en el pla triennal iniciat anteriorment en que pretenem seguir reduint residus, implementar els horts urbans i incorporar el concepte de sosteniblilitat com un eix transversal. Es crea de nou una comissió d’alumnes que dinamitza les activititats i propostes.

- Fem salut
Seguim participant en els programes que proposa l’Agència de Salut Pública de Barcelona:
Pase.BCN 1r d’ESO
Canvis 2n d’ESO
Sobre canyes i petes 3r d’ESO
Parlem-ne, no et tallis  4t d’ESO.
Se segueix treballant també per promoure hàbits saludables com ara, rentar-se les dents després de dinar i les mans abans i després. A més a més, promovem altres hàbits que vénen assolits ja des de Primària com és l’esmorzar fruita els dijous.

- Teatre 4t d’ESO
Com cada any seguim potenciant la creativitat i la riquesa d’expressió artística que proporciona elaborar i dur a terme un projecte dramàtic durant tot l’any, com tot el que aporta en el desenvolupament personal el fet de formar part d’un projecte col·lectiu d’aquesta magnitud. Els assajos, planificació i elaboració de vestuaris i escenografia es fa fora de l’horari lectiu.
Grease va ser l’obra escollida el curs 2015/2016

Hairspray és l’obra escollida el curs 2016/2017

Boscos endins l’obra escollida el curs 2018/2019

- Treballs de Síntesi
Malgrat que aquesta és una matèria curricular, nosaltres la tractem de forma que esdevenen en el temps veritables projectes interdisciplinaris. Des de 1r a 3r d’ESO es dedica una setmana sencera del curs en l’elaboració de llurs projectes. Els diferents centres d’interès per cada curs són: la Garrotxa, Madrid i Barcelona, per 1r, 2n i 3r, respectivament (per consultar continguts i objectius d’aquests Treballs de Síntesi, veure blogs dels diferents cursos).

- Certamen de lectura en veu alta
Ja fa anys que existeix aquests projecte a l’escola i s’estén des de 3r de Primària a 4t d’ESO.

- Projecte Padrins de lectura
Amb l’objectiu de promoure i fomentar l’hàbit de lectura entre l’alumnes de primària, els cursos aparellats són:
5è de primària  i P5
6è de primària i 1r de primària
1r d’ESO i 2n de primària
3r d’ESO i 3r de primària
4t d’ESO i 4t de primària
S’apadrinen joves lectors tot utilitzant part del temps lectiu a la lectura.

- Excursions cap de setmana
L’alumnat que ho desitgin pot participar de sortides d’un dia durant el cap de setmana, acompanyats de personal docent del centre. Està prevista una per trimestre per un paratge natural del nostre país. La idea és conèixer el territori i fer convivència més enllà de l’àmbit estrictament acadèmic.
Enllaç a les fotografies de l’excursió a La Mola (febrer 2017) i de La Rogaine (novembre 2016)

- Objectiu París (4t d’ESO)

- Brundibar  (òpera). Festival Grec Barcelona 2017